Regissören har ordet:
Vi har verkligen kommit ut på andra sidan det här stora och tidskrävande projektet med stora lärdomar. Det är verkligen fantastiskt att se hur nästa alla, ja jag skulle nog vilja säga alla elever, blir stärkta som personer av de erfarenheter som de har fått genom musikalarbetet. Det kan vara från det till synes lilla momentet att sköta rekvisitan under föreställningarna, till att helt enkelt känna hur viktiga deras insatser är för att föreställningen ska flyta. Eller som att hissa ner och sätta in en eld i snabbt tempo, leverera sina repliker på rätt ställe och till rätt person…och kanske t.o.m. få skratt på det! Sedan när man har framfört danskoreografi och satt sångtexten och de svåra tonerna, fått musiken i orkesterdiket att verkligen gunga, ja då är det som ljuv musik att få njuta av publikens applåder och jubel. Det är verkligen något som får vem som helst att växa.
Årets musikal är den 17:e i raden och det var många i publiken som tyckte att den här, Dödens triangel, var en av de absolut bästa, kanske rent av den bästa! Visst var den bra, med sina härliga sånginsatser, duktiga musiker och skådespelarinsatser, ja även dansen så klart. Något som är lätt att glömma är alla de som arbetat med att sy kläder och sy/fixa till rekvisitan (t.ex. alla flygstolarna). De hade verkligen lyckats skapa en snygg helhet! Flygplansdelar, tempelruinen, palmerna och mycket annat var snygga och skapade miljöerna tillsammans med ljuset.
Eleverna var jättenöjda och lyckliga efter sina musikalveckor, det var många som sa att det var det roligaste de hade gjort i sin skoltid…någonsin! Det var kramar, skratt och även tårar när vi stod där efter vår sista föreställning. Tiden går alltid för snabbt…framför allt med facit i hand, när allt är över.
En positiv effekt av musikalarbetet är att eleverna lär sig samarbeta, och då menar jag på hög nivå. Utan samarbete blir det inte bra, så är det bara. De lär sig att ta ansvar för sina uppgifter, både tillsammans med andra men också för sin egen roll i det hela. Det finns en deadline och då ska allt vara klart…finns inga omprov, eller andra möjligheter. Är det premiär så är det!
Vi har haft två allmänföreställningar och fem skolföreställningar med publik i skiftande åldrar. På skolförställningarna hade vi ibland elever från åk 3 samtidigt som mellanstadiet och gymnasieeleverna satt i salongen…och det fungerade alldeles utmärkt. Jag var faktiskt orolig för småttingarna, eftersom föreställningen var 1h 45 min lång, utan paus. De satt med stora ögon lite bakom mig och var med och upplevde hela musikalen. Roligt! Allmänföreställningarna, mån-och fredagskvällen, var mycket välbesökta, troligen publikrekord. De fick med andra ord en bra slant till sin demokratiresa, 9m-klasserna. /Lena Torshall