Möjligheternas värld på Kreativum

posted in: Nytt | 0

Under den gångna veckan har Österslättsskolans åttor, förutom de som har haft prao, varit på Kreativum och tagit del av ”Möjligheternas värld”. Möjligheternas värld handlar om vilka möjligheter som bjuds i framtiden. Om 20 år kommer ungefär hälften av alla arbeten som finns idag att vara försvunna och ersatta av andra. Vilka yrken kommer då att finnas? Det vet vi inte, men vi vet att för många av de yrken som då kommer att finnas, kommer det att krävas ett tekniskt kunnande.
Efter en introduktion fick våra elever gå runt till fyra stationer.
1. Autonom bilbana.
2. Konstruera mera
3. Skapa med CAD och 3D
4. Game of life
På stationerna fanns elever från teknikprogrammen på Väggaskolan, Knut Hahnsskolan (Ronneby) och Nordenbergsskolan (Olofström) som visade, förklarade och ledde aktiviteterna. På två av stationerna fanns elever från Väggaskolan. De flesta av dem var ”gamla” Österslättselever. Besöket uppskattades av våra elever och de hade en givande och trevlig halvdag. På bilderna är det elever från 8i1, 8i2 och 8i3.