Berlin 2016 enligt Jennie

posted in: Nytt | 0

På vårterminen i nian åker Österslättsskolans niondeklassare till Berlin inom ramarna för ”Demokratiprojektet” som de deltagit i, och jobbat för, under hela sin högstadietid. Här nedanför får ni några höjdpunkter genom läraren Jennies ord och bilder.

”Tillsammans med 50 elever begav jag mig tillsammans med fyra kollegor till Berlin. Redan kvart i sex på tisdagsmorgonen möttes vi vid Österslättsskolan för att hoppa in i bussen, och efter både buss och båtfärd var vi äntligen framme vid vårt hotell. Rummen var lägenheter och de var både stora och rymliga (och väl isolerade, vilket säkert resterande hotellgäster var glada för). Då hotellet låg lite utanför centrum så kunde vi tyvärr inte gå in till stan, utan efter en raggardusch så slängde vi oss återigen in i bussen för att åka till Kurfurstendamm som var västra Berlins huvudgata under stadens delning. Ungdomarna fick ett par, tre timmar att titta runt och äta lite middag innan vi samlades för att åka U-bahn tillbaka till hotellet. När vi väl hade matat in betalningen för alla 55 biljetterna (vilket tog en stund) så visade det sig att linjen vi skulle åka med var avstängd, så det blev till att tänka om. Kan konstatera att vår 20 minuters resa tog betydligt längre tid, men hem kom vi i alla fall.

 

Onsdagen ägnades åt olika sevärdheter. Första stoppet var Checkpoint Charlie och efter en timmes busstur (som skulle tagit 10 minuter, gps:en tjurade ihop) var vi äntligen där. Sedan följde bland annat Alexanderplatz, Brandenburg Thor, judiska monumentet och Riksdagshuset. Detta var en heldag så vi var inte tillbaka på hotellet förrän sent på kvällen. Naturligtvis gick alla eleverna och lade sig i ordentlig ordning så fort vi kom hem (gick ni på den?). Sista dagen var resans huvudsyfte, ett besök på Sachsenhausen, som ligger 3 mil utanför Berlin. Ett besök som alltid ger en klump i magen. Eleverna fick bland annat se den judiska baracken där mer än 250 människor bodde (var byggt för 20), avrättningsplatsen, krematiorieugnarna och likstugan där man förvarade de döda och dissekerade dem. Sammanfattningsvis var det en givande resa med så otroligt skötsamma ungdomar som skötte sig exemplariskt. Det är dessa som gör det så roligt att vara lärare.”

Jennie Kjellsson